המפתח למניעת תקלות במערכות סולאריות

Benny Shasha - יוני 13, 2024

מהי הדרך הטובה ביותר למנוע תקלות יקרות במערכות ייצור חשמל סולארי?

היתרון המוביל בייצור חשמל סולארי הוא הפשטות היחסית; אין חלקים נעים ואין קלט חיצוני מלבד אור השמש. לכן, הגיוני להסיק שבעיות הקשורות לתנאי מזג אוויר כמו ברד, רוחות עזות ועומסי שלג – יהיו הסיבות השכיחות ביותר לכשלים במערכת.

במציאות, 60% מכל זמני ההשבתה במתקני ייצור חשמל סולארי נגרמים מבעיות ברכיבים של מערכות זרם ישר  ( DC ) המייצגים פחות מ-5% מעלות הפרויקט הכוללת.

חוקרים את הבעיה

בכדי ליצר מגה וואט (MW) אחד של חשמל, נדרשים בין 1,667 ל-2500 מודולים. בכל מודול עשרות רכיבים.
כאשר מדברים על מתקנים גדולים שבין בין 20 מגה וואט למעל 500 מגה וואט נדרש שימוש במיליוני רכיבים.

אתגרים כגון עיכובים בשרשרת האספקה, מחסור בכוח אדם מיומן ולוחות זמנים צפופים יכולים להקשות על עמידה בלו"ז הנדרש לפרויקט.

בעיות בטיחות קריטיות נגרמות לעתים קרובות על ידי התאמות שנעשו בשטח בכדי לעמוד בלוחות הזמנים. בניית מערכת DC דורשת מגוון רחב של מוצרים, כגון: מחברים , כבלים, חלקי ניהול הכבילה וניתובם , מחברי כוח ,נעלי כבל, הארקה וסימון. רכיבים נדרשים במספרים גדולים אך מהווים חלק קטן בתקציב הכולל.

רכש נכון וקפדני של רכיבים מבטיח לצוותים פתרונות ייעודיים ותקינים. צמצום הצורך באלתור משפר את האיכות ומפחית תקלות.

על פי דו"ח PV Solargrade, "בעיות בהתקנה מתגברות כאשר הציוד הנדרש אינו זמין." רכישת מוצרים אלו דרך ספקים ייעודיים המתמחים בתחום הכבילה וניהול הכבילה, כגון רכש מוצרי PANDUIT- המיוצגת על ידי אלכסנדר שניידר כבר מעל 50 שנה בישראל, היא דרך נבונה לפשט את הפרויקט הכולל, להבטיח תאימות ולהימנע מאלתורים.

כמו בכל תעשייה שצומחת במהירות, זה יכול להיות מאתגר למצוא מספיק כוח אדם מיומן כדי לבנות מתקנים סולאריים בקנה מידה גדול.

חשיבה מעמיקה בבחירת הציוד יכולה לשפר באופן יזום את איכות הפרויקט, בין אם באמצעות "תכנון תהליכים" כדי לסייע במניעת שגיאות של טכנאים לא מאומנים או על ידי אסטרטגיה להתאמה מכוונת של רכיבים, הבטחת חיבורים נכונים גם במצבים של החלפות ברגע האחרון.

הכרה בכך שצוותי ההתקנה יהיו תחת לחץ ובחירה בפתרונות ניהול כבילה ייעודיים וקלים לשימוש יכולים להניב יתרונות לטווח ארוך על ידי חיזוק אמינות המערכת.

שיקולים לטווח ארוך

בעוד שהצוות המעורב בבניית חווה סולארית חדשה עשוי שלא לשאת באחריות מלאה לעבודה, בהתאם להסדרי החוזה, אורך החיים היצרני הצפוי של 25+ שנים מדגיש את החשיבות של מתן עדיפות לאמינות המערכת לטווח ארוך עבור בעלי הנכסים.

להבטחת אמינות, יש לתת עדיפות לרכיבים (כגון Panduit Weather Resistant Nylon 612) העשויים מחומרים המותאמים לעמוד בפני קרינת UV עזה, טמפרטורות קיצוניות, לחות ותנאי סביבה קשה. קו פתרונות אנרגיה סולארית של Panduit עומד בתנאים אלו.


השקעה בפתרונות סולאריים טובים יותר מלכתחילה היא הצעד החכם, שכן כל חיסכון בשלב הבנייה יכול להתגמד אל מול הוצאות תחזוקה עתידיות.
אם שוקלים לרכוש או למכור פרויקט קיים, יש להקשיב להנחיות של Clean Energy Associates . הם מדגישים כי הצלחת רכישת פרויקט סולארי מסתמכת על הערכת ההחלטות הטכנולוגיות וההנדסיות המרכזיות שכבר יושמו, שכן בחירות אלו יכתיבו בסופו של דבר את כדאיות הפרויקט ויעילותו. הקפדה על ביצוע הפרויקט כהלכה כבר מתחילתו יכולה למנוע בעיות יקרות ובלתי צפויות בעתיד.
______________________________________________________________________
חברת אלכסנדר שניידר היא הנציגה הבלעדית של חברת Panduit בישראל.
למידע נוסף, מוזמנים ליצור אתנו קשר במייל info@schneider.co.il או טלפונית 09-89244444 ונשמח לעמוד לרשותכם בכל שאלה, בקשה ומציאת הפתרון המתאים עבורכם.